The best punishment ever…

Punishing errant students is part and parcel of a teacher’s job. Academically-inclined students always follow their teachers’ instructions but it doesn’t mean that they are like angels all the time. There are times where they also fail to submit their homework and make a disappearing act for the reasons known only to themselves.

Actually, I hate to punish my teenage students as they might retaliate against me. A friend of mine got his brand new car scratched after he had caned a boy who skipped his Mathematics class last year. I did also cane my undisciplined students in order to teach them a lesson. Thank God, so far none of them has sabotaged my property.

Last month, a bunch of students in the first class in Form 5 did not hand in their essays despite being given ample time. I was tired of meting out the same punishment to them. So I thought of asking them to wrap my books in the study room. I managed to find 18 books and then took them to school to be given to those students. In the end, all of those books were carefully wrapped by them. But this sort of punishment is carried out to the girls only as the boys preferred a few strokes of rattan instead!

In a nutshell, be careful with the types of punishment that you wish to mete out to your students.

Orang berjaya vs Orang gagal…..

Seorang yang berjaya sentiasa ada kerja yang nak dibuat
Seorang yang gagal sentiasa ada alasan yang diberi

Seorang yang berjaya sentiasa berkata “biar saya buat kerja ini untuk awak”
Seorang yang gagal sentiasa berkata “ini bukan kerja aku”

Seorang yang berjaya berkata “perkara ni susah, tapi tak mustahil dilakukan”
Seorang yang gagal berkata “perkara ni tak mustahil dilakukan tapi ia terlalu susah”

Seorang yang berjaya sentiasa melihat jawapan terhadap setiap masalah
Seorang yang gagal sentiasa melihat masalah terhadap setiap jawapan

Seorang yang berjaya melakukan kesilapan akan berkata “aku dah silap”
Seorang yang gagal melakukan kesilapan akan berkata “ini bukan silap aku”

Seorang yang berjaya sentiasa memberikan komitmen
Seorang yang gagal sentiasa memberikan janji-janji

Seorang yang berjaya menyimpan azam & cita-cita
Seorang yang gagal menyimpan angan-angan tanpa usaha

Seorang yang berjaya berkata “Aku mesti lakukan sesuatu”
Seorang yang gagal berkata “Sesuatu mesti dilakukan”

Seorang yang berjaya sentiasa melihat peluang dalam masalah
Seorang yang gagal sentiasa melihat masalah dalam peluang

Seorang yang berjaya belajar daripada kegagalannya
Seorang yang gagal hanya meratapi kegagalannya

Seorang yang berjaya menyaksikan keceriaan
Seorang yang gagal menyaksikan kesedihan

Seorang yang berjaya melakukan sesuatu hingga terjadi
Seorang yang gagal membiarkan sesuatu terjadi


Tanda-tanda Isteri Gersang

Assalammualaikum Kawanku,

Tahukah kawan-kawan antara tanda-tanda isteri gersang? Mungkin ada di antara suami yang tidak perasan beberapa tingkah laku isterinya yang sedang kegersangan. Jadi kali ini saya ingin kongsikan sedikit tips bagaimana untuk kita mengetahui adakah isteri kita sedang inginkan belaian atau pun telah cukup sercive yang kita berikan.

Bagi yang sering meninggalkan isterinya mungkin atas urusan kerja atau pun atas sebab giliran kerana mengamalkan poligami atau pun disebabkan anda sedang mengalami masalah kesihatan yang menyebabkan service belaian pada isteri tu agak kurang diberi perhatian, maka si isteri akan mengalami satu tekanan perasaan untuk dibelai atau disebut sebagai kegersangan.

Apabila terjadinya kegersangan ini maka kita boleh dari segi perubahan tingkah laku si isteri tersebut. Namun ianya juga berbeza bergantung pada sikap seseorang isteri tersebut, ada yang kita boleh lihat dengan jelas perubahan tingkah laku tersebut dan ada yang agak sukar dikesan mungkin disebabkan isteri bersifat terlalu pendiam atau pemalu orangnya.

Bagi wanita yang normal, mereka akan menunjukkan sikap kegersangan tu pada si suaminya, ada yang akan menggoda suaminya, ada yang suka mengusap-usap atau meraba-raba suaminya dan sebagainya bergantung pada sifat wanita tersebutlah. Yang ini saya pasti anda boleh tahu perangai isteri anda dan anda boleh terus bersedia untuk memuaskan isteri yang sedang berahi itu.

Namun bagaimana pula bagi sifat isteri yang pemalu, pendiam atau yang tak reti untuk meluahkan keinginan seksnya pada suami. Jadi jika suami tidak peka, maka ianya tidak akan nampak adakah isterinya cukup diservice atau pun sebaliknya? Tips yang ingin saya dedahkan kali ini sungguh mudah untuk kita lihat samada isteri tu sedang gersang atau sebaliknya.

Apa yang perlu kawan-kawan perhatikan ialah lihat bagaimana keadaan isteri sedang tidur, adakah dia tidur terlentang atau mengiring atau meniarap atau memeluk bantal. Jika kawan-kawan lihat isteri anda tidur dalam keadaan meniarap maka peluklah dia dari belakang dan berikan belaian sehingga berahinya kemuncak dan puaskan sehingga klimaks beberapa kali.

Jika isteri rasa puas disetubuhi dia akan terus tidur dengan lena dan kita boleh lihat wajahnya kemerah-merahan dalam senyuman. Tetapi jika anda tidak mampu beri kepuasan padanya.. AWAS! Masalah akan semakin rumit dan perkara diluar jangkaan kita boleh terjadi, seperti kecurangan dan sebagainya!

Air Mata Seorang Lelaki


Salam…

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan cinta wanita,
Maka hilanglah sifat pemimpinnya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan dunia,
Maka hilanglah sifat redhanya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana tidak sanggup melihat kesusahan orang tuanya,
Maka terbitlah sifat belas ehsannya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana terluka,
Maka hilanglah sifat kekuatannya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalirnya kerana takutkan Allah S.W.T,
Maka bergembiralah,
Kerana air mata yang sedikit itu mampu,
Memadamkan api neraka kelak…

Pesanan Ustaz Azhar Idrus buat kaum wanita


ooo orang puang …

mung bangung pagi , mung gerok suami ,
mung ajok suami berjemooh , mung jd makmung ,
mung masok , mung gosok baju suami ,
mung sedie kasut stokeng untuk suami ,
mung kuca tea , mung ato suami ke pitu pago , mung cium tangang ye …

mung mitok maah …
mung dok rehak …

mung basoh baju pulok , mung pon lipak baju ,
mung kene tunggu van ikang pulok , mung beli laok maok ,
mung masok pulok , mung siang ikang ,
mung potong sayor , mung ggoreng …

mung letih …
mung dok rehak …

tengohari , anok anok balik ,
anok tu lepo beg ngate , mung sabo ,
anok tu wak bising , mung redho ,
anok tu wak hhanya , mung senyum ,
anok tu nangih , mung tetak manih …

mung taboh …
mung dok rehak g …

mung hidang makang tengohari ke anok ,
mung tukang suap , mung tukang basuh ,
mung tukang lap , mung tukang kkemah …

sapa petang …
mung dok rehak …

suami pulok balek, mung belari cium tangang ye ,
mg mitok maah, mung hidang ke dye minung petang ,
mung bagi senyumang ke ye, mung hiborkang ati ye …

mung letih …
mung nyando tepi meseng nyo …

garib tibe , mung ajok suami g ddengo kuliah ,
mung sedie juboh suami , mung sarong ppioh suami ,
mung hiborkang lagi , lagi dan lagi …

mlm tibe , mung jd permaysuri ,
mung bahagiakan suami , mung jd bidadari …

dengan jalan ninglah mung akang dapak syurge …

*hebak mung orang ppuang … 🙂

Sahabatku, Fikir Dulu Sebelum Cerai!

Assalammualaikum Sahabatku,

Kali ini saya nak kongsikan berkenaan isu penceraian pula, yela.. asyik cerita nak kawin je.. tapi hal cerai ni kalau kita tak study boleh jadi parah kita di buatnya. Jadi saya selitkan sedikit hal cerai ni agar kita tidak terlanjur bertindak menceraikan mana-mana isteri kita sebelum kita melengkapkan diri, tujuannya agar tindakan kita tu tak makan diri sendiri.

Ok. Dalam kes cerainya ada beberapa ‘DAM’ atau ‘SAMAN’ pada sayalah yang perlu kita jelaskan, jika berlakunya penceraian. Ianya mengakibatkan banyak wang dan harta yang akan di keluarkan untuk diberikan pada bekas isteri atas penceraian tersebut walaupun cerai tu atas permintaan isteri itu sendiri. Kalau kawan-kawan tahu bahawa seseorang wanita yang diceraikan oleh suaminya boleh membuat beberapa tuntutan atas bekas suaminya di Mahkamah Syariah. Antara tuntutan-tuntutan itu ialah :

Hak-Hak Isteri Selepas Bercerai :

i. Tuntuan Muta’ah
ii. Tuntutan Nafkah Eddah
iii. Tuntutan Hadhanah (Hak Jagaan Anak)
iv. Tuntuan Nafkah Anak
v. Tuntutan Harta Sepencarian
vi. Tunggakan Hutang

Semua tuntutan tersebut menyebabkan kita kehabisan banyak wang dan masa bagi menyelesaikan masalah tersebut. Itu belum termasuk pemberian HARTA SEPENCARIAN! Ha.. ni lagi satu perkara yang amat rumit untuk diselesaikan sekiranya tiada kata sepakat dengan bekas isteri. Lepas tu ada satu bab lagi iaitu bab tuntutan Hutang Oleh Isteri. Sebabnya seseorang isteri boleh membuat tuntutan hutang ke atas bekas suaminya jika didapati bekas suaminya tidak membayar mas kahwin, tidak memberi saraan hidup ketika dalam tempoh perkahwinan, tunggakan nafkah anak, termasuk hutang kereta, rumah, loan bank dan sebagainya.

Jadi apakah persediaan yang perlu kita lakukan agar kita tidak mengalami kerugian yang besar selepas penceraian? Saya rasa baiklah kita buat surat sumpah dengan bini kita tu semasa akad nikah tempohari. Dalam surat sumpah itu kita katakan “U x leh tuntut apa2-apa jika u bercerai dengan i nanti.” Habis cerita! Pas minta tandatangan saksi dan peguam.

Kawan-kawan, Allah s.w.t telah menyatakan bahawa :

‘Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan mereka. Dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusu (anak-anak)mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya dan musyawarahkanlah antara kamu (segala sesuatu) dengan baik dan jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya’.
( Surah at-Talak : 6 )

Demikian Allah memberi panduan mengenai hak-hak wanita selepas diceraikan suami. Ini bermakna tanggungjawab suami memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak bukan sahaja semasa hidup bersama tetapi juga selepas bercerai dengan isteri.

Jadi bukan mudah untuk membuat keputusan bercerai, dan proses lepas bercerai juga amat memedihkan. jadi gunakanlah kebijaksaan dalam mengurus karenah isteri dalam berumahtangga. Sebaiknya kita jangan kurangkan isteri, tetapi tambahkan isteri betul tak?

Why Do My Pupils Play Truant?

I am teaching English Language to the last class in Form 5. I should call this class as 5 XYZ. Being given the responsibility to teach these low achievers is certainly a burden for me as their predecessors did not produce good results in the 2011 SPM with only 3 of them managed to pass the English Paper.

Despite being in Form 5, I cannot use the specified syllabuses for fear that they are unable to understand my lesson. As a result, I have to resort to using a primary school English syllabus to engage them in my lessons. Little did I know that the boys especially, could hardly understand my words although I use simple English during lesson. In contrast, the girls seem to be more attentive and give their full cooperation.

One Thursday afternoon, I noticed that five boys were missing from my class. Their classmates told me that they were hiding in the computer lab right after the previous lesson. I waited for them for thirty minutes but they did not show up. Wow! I’ve got an idea. I would make an announcement through the public address system. So I went down to the school office to call them in. However, they were so stubborn that they only appeared 10 minutes before the lesson was over. As a punishment, I gave the five strokes of rattan each on their buttocks with the hope that they would turn over a new leaf. But they never listened to me. This morning, another three boys from the same group skipped my lesson to join their lower form friends in the canteen.

The big question is, how can I eradicate this truancy among my SPM candidates who are not aware of the importance of English in their life?