Air Mata Seorang Lelaki


Salam…

Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan cinta wanita,
Maka hilanglah sifat pemimpinnya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana kecewa dengan dunia,
Maka hilanglah sifat redhanya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana tidak sanggup melihat kesusahan orang tuanya,
Maka terbitlah sifat belas ehsannya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalir kerana terluka,
Maka hilanglah sifat kekuatannya.
Air mata seorang lelaki,
Andai mengalirnya kerana takutkan Allah S.W.T,
Maka bergembiralah,
Kerana air mata yang sedikit itu mampu,
Memadamkan api neraka kelak…

Hantu Jepun – one of the many mysterious military spirits

Paranormal researcher Arwin John’s take on spirits is that spirits emit electromagnetic waves that could be detected with specially designed instruments.

A firm believer in science, and a brave man, Arwin who is the founder of Malaysian Paranormal Research, tells Yahoo! Malaysia of his own encounter with the spiritual kind at a Chinese cemetery in Gunung Rapat. During an investigation in the middle of the night, he saw a little girl who vanished into thin air once he realised she wasn’t human.

He now works with an affiliate in Germany, studying the phenomenon on how spirits exist and how he and the team could make contact with the afterlife.

“We find that when spirits die, some times they are still anchored to their physical memory,” he explained, which is a likely explanation of one of the more famous ghosts in Malaysia, the spirit of Japanese soldiers.

‘Hantu Jepun’ tales have been a school camp favourite.

The ghost of the Japanese soldier or Hantu Jepun refers to wandering spirits of dead Japan military personnel, who was once stationed in Malaysia, and around the Southeast Asian region during World War 2.

These spirits are often seen wandering in full uniform, bearing arms or swords, or in a more terrifying state – walking around headless or carrying its head. The spirits tend to appear in buildings, cemeteries and hostels which were once used as Japanese bases.

At times, sightings of the Hantu Jepun are described as scenes of Japanese soldiers lining up in formation or marching to attention.

This explains the sounds of marching boots in most, if not all of the Hantu Jepun stories shared by the Malaysian community as well as those who encounter the spirits all across Southeast Asia.

Some people believe that the appearance of this ghost evokes feelings of loneliness, death, cruelty, torment and fear.

Old sites and sounds

Colonial buildings are common places where the spirits of Japanese soldiers roam.

Take the Malay College Kuala Kangsar in Perak as an example. The school is known to be a former site of Japanese occupation. A marching platoon could be heard in the field and sounds of dragging chains across the corridors.

These old sites are known to be places for executions, where Japanese soldiers behead their prisoners.

Other institutions that are known to have experienced ghostly encounters of the Hantu Jepun are Victoria Institution and former Bukit Bintang Girls School, now the site of popular Pavillion shopping mall, on along Jalan Bukit Bintang in Kuala Lumpur.

And in Singapore, a well-known university was known to have put up signs to warn its students of ghosts of Japanese soldiers, marching throughout corridors and turning lights on and off in different classrooms or halls.

Military in nature

A marine called Albert F, shared his experience at the Clark Marine Base, on how he came across what he thought was the ghost of a Japanese soldier.

He wrote that he was patrolling alone at a section of the weapons storage areas and saw a human-like figure standing by a utility pole. Albert said he knew no one else was on duty that night and called his based to confirm that.

“They said none – I was the only one in the area. I called back and announced I have an intruder in the area. I started to move on the intruder.

“When I yelled out for the intruder to stop, the person came out entirely from the side of the utility pole and started heading away from me, not really running, but he seemed to be floating away from me,” he wrote.

Albert shot a signal flare to shed light on the open field to see his intruder, but he saw nothing. The person had disappeared.

Wandering soldiers

E. Kho, 35-year-old sales manager shared her experiences with Yahoo! Malaysia, describing how she came across spirits of the military kind.

They were not Japanese soldiers, but they were the navy crew that died on the Cheonan Ship in 2009. The 1,200-tonne ship capsized after a mysterious explosion caused it to sink.

“I was in Seoul the day the government organised a memorial service for the officers and soldiers that died in the accident.

“I could feel their presence and even see some of them in full uniform, wandering around.

“It was a sad moment, because I could sense that these spirits did not even know they have died and were wandering restlessly outside Seoul City Hall,” she recalled.

-Surat Untuk Abang Dan Adik- So Touching……

Mengisahkan kisah seorang adik yg selalu tulis surat kat abang dia..Dan dia xtau pon abg dia balas surat tu….hmmm..;(

Aku ada abg..Dah lama berpisah..Tapi aku selalu utus surat kat die yg kat kampong..Satu pon x berbalas..

2 Tahun lepas..Aku menikah tanpa izin abang..Sebab puas aku cari tapi x jumpa dia..Sepanj…ang perkahwinan aku..Aku x tenang..

Cuti sekolah yang lepas..Aku ajak suami aku balik kampong..Aku nak bersihkan rumah pusaka makl dan ayah.. Semasa membersih rumah using tu..Aku tersapu surat yang aku kirimkanpada abangku 2 tahun yang lalu..Sebelum aku menikah…suratnya macam ni..

“Khas buat abangku,

Abg, ko ingat lagi x..

Mak ngan ayah meninggal mase aku Darjah 5..ko plak Tingkatan 5.., Masa tu diorang eksiden sebab nak beli kek befday aku sebab aku baling semua perhiasan kat umah kite, sampai mak terpaksa pegi beli ngan ayah..Tapi aku hairan mase tu, ada satu bekas kaca yg aku pecahkan..tbe2 banyak air keluar..Tapi ko cepat2 lap lantai umah kite..Tapi aku x amik kisah pon sal hal tu..

Sebelum pegi, diorang cium kita berdua. Diorang cakap

“ Abg, ko jaga adik. Jangan bagi nangis. Kalo mak dah xde, ko jangan tinggal die. Ingat sket mak ngan ayah ko ni..Jangan sesekali biar die sorang-sorang “

Ko ingat x..

Sebelum diorang pegi beli kek, ko balik dari sekolah, ko belikan aku pengikat rambut warna biru, sebab ko ske warna biru kan..Tapi aku campak kat longkang belakang umah kite, Sebab aku suke warna pink. Lepas kejadian tu..ko x penah ucap bufday kat aku lagi..Sampai sekarang..

Abg, ko ingat x..

Kita hidup 2 orang je lepas tu, ko x sekolah lagi..Ko pegi mana pon aku xtau..Tapi malam malam baru ko balik dan xpernah cakap ngan aku, Ingat tak, aku masak untuk ko, Tapi ko xmakan pon..Last2 pagi esok aku nampak ayam2 yg makan.Ko x penah ucap terima kasih kat aku.

Abg, ko ingat x..

Pernah sekali aku mintak duit nak pegi sekolah, Tapi time tu ko tengah tido..Aku amik Dua riggit dalam poket jeans ko..Masa balik sekolah, ko lempang aku sampai mulut aku darah. Tapi ko x pujuk aku balik pon..Tapi keesokannya,nasib baik luka tu dah elok..

Abg, ko ingat x..

Semasa umur aku 18 tahun..ko hantar aku kat Kuala Lumpur, umah Pak Long..ko cakap ko ada hal..Tapi sampai sekarang ko x datang amik aku..Berpuluh surat aku titipkan bersama airmata aku pada kau..Kenapa tiada sebarang balasan..Kenapa abg??

Sekarang umur aku dah mencecah 26 tahun, dan umur ko dah pon 32 tahun, aku sudah pon disunting orang..Ketika hajat untuk menikah aku sampaikan surat lagi pada engkau..Kenapa kau diam je? Kenapa ko x cakap apa2? Aku perlu izinmu sebagai wali aku..

Abg,

Jika kau dapat surat ni..Katakanlah pada aku..Ada apa sebenarnya yg sedang berlaku..

Salam sayang,

Adik.”

Aku mula terasa yg teringin nak selongkar rumah pusaka ni…Yelah.. Nak balik jarang sangat..

Masa aku buka balik almari aku yang buruk yang dah kena makan anai2..Tibe ada satu kotak besar jatuh and banyak kotak2 kecik serta sampul2 surat..

Dan tiba2 aku terpandang satu surat yang cantik sangat…dan aku buka…

“Assalamualaikum..

Kehadapan adikku yang jauh di mata ..

Maafkan abg kerana tidak membalas satu pon surat yang engkau kirimkan..Kerana aku tidak berdaya sayang..

Aku masih ingat detik kemalangan mak dan ayah kita..Iye, kau pecahkan perhiasan rumah..Tahukah kau salah satu perhiasan di situ adalah hadiah untukmu?? Mesti kau tidak perasan..Yang pecah itu adalah sebuah balang ikan emas yg telah aku, ayah dan mak belikan untuk kau..Tahukah kau ayah masih berhutang dengan apek yg jual ikan tu di pekan..

Adikku sayang..

Aku tau kau tak suka warna biru..Tapi aku beli pengikat rambut itu untuk kau..Supaya kau akan ingatkan aku sentiasa bila kau pakai pengikat rambut itu..Walaupon kau dah campakkan pengikat rambaut tu..Aku dah ambil balik, dan basuh..dan telah aku letakkan dalam sebuah kotak kecil di rumah kita..Nanti kau ambil ya..

Adikku sayang..

Jangan lah kau bersedih kerana aku sudah tidak ucapkan lagi tanggal hari jadi mu..Kau pon sudah lupa ya..Pada tarikh itulah kedua orang tua kita meninggal..Aku tak sanggup melihat tangisan engkau bila aku ucapkannya..Aku harap kau mengerti..

Adikku sayang..

Tahukah kau kenapa aku hanya balik bila malam saja..Kerana aku bekerja di pekan..Mengangkat guni2 untuk letak dalam lori..Untuk menyara engkau..Untuk membeli buku sekolah engkau, makan kau, baju-baju engkau dan semua persiapan kau..Kerana masa itu,..Kau sangat terkenal dengan kecantikan kau, Ramai yg memuji..Aku harus sediakan perhiasan untuk kau..Supaya kau tidak rasa malu..Aku tidak pulang siang hari kerana aku takut jika engkau dicerca kerana abangmu yg kelihatan seperti pengemis ini..

Adikku sayang,

siapa cakap yg aku tidak menjamah masakan kau..Aku akan makan masakan itu sebelum subuh..Sebab aku perlukan tenaga untuk siang hari, dan aku makan semasa engkau tidur..Supaya jari-jarimu tidak tercedera dan kasar semasa basuh pinggan dan matamu tidak bengkak kerana menemani aku makan..

Adikku sayang,

aku malu untuk ucapkan terima kasih..Kerana engkau banyak berkorban untukku..Kau menyediakan makanku dan segalanya..Adakah ucapan itu cukup untuk membayar semuanya?? Jika aku ucapkan terima kasih..Biarlah aku ucapkan di akhir hayatku..Kerana terima kasihku untukmu adalah ntuk semua yg kau lakukan semasa hidupku..

Adikku sayang,

Maafkan aku kerana aku memukulmu..Tahukah kau mencuri dan mengambil barang tanpa kebenaran adalah berdosa? Aku tidak sanggup untuk mengherdik kau lalu aku putuskan untuk memberi pengajaran yg akan kau ingat sampai bila-bila..Betulkan..selepas kejadian itu..Kau sudah tidak mengambil barang orang lain sesuka hati kan?? Itu tandanya perbuatanku tidak sia sia kerana aku dapat mendidikmu..Dan tahukah kau aku berhempas pulas menyapu minyak dibibirmu pada malam itu ketika kau tidur?Aku keluar mencari pucuk jambu batu dan menggilingnya sehingga batu lesung itu turut menggiling tangan aku..Sakit yang amat sangat..Tapi aku tetap teruskan dan Alhamdulillah..aku Berjaya mencuci kesan minyak dan ubat itu sebelum kau bangun..Aku tidak mau bengkak itu mencacatkan wajahmu yang cantik itu..

Adikku sayang..

Maafkan aku kerana terpaksa memisahkan kau dari aku, sebenarnya..aku menghantar kau kerana aku jatuh sakit ketika itu..Mungkin kerana ketika aku bekerja kontrak di tempat pembinaan menyebabkan aku sangat terdedah pada debu dan simen..Aku terjatuh semasa kerja dan dikejarkan ke hospital..Doktor mengesahkan aku menghidapi barah peparu dimana badan ku tidak berupaya untuk memikul barang yg berat, serta pernafasan aku sudah tak selancar dulu..Patutlah aku selalu batuk batuk, sesak nafas dan pandanganku yg makin kabur..Aku terpaksa dirawat dihospital walaupon doktor menjangkakan aku xkan bertahan lama..

Sayangku..

Aku titipkan surat ni di rumah pusaka, ketika ini aku di hospital..Jika suatu hari nanti engkau pulang ke rumah kita..Bacalah semua surat2 dan bukalah semua hadiah yg aku belikan setiap tahun lebih kurang 9 tahun dahulu..Dan maafkan aku jika tidak dapat sediakan hadiah untukmu pada tahun ini..

Adikku sayang..

Mungkin tika kau membaca surat ini..Aku sudah pon tiada..Jangan kau bersedih..Di sini ada beberapa perkara yang ingin aku katakan..

Untuk menyapu rumah kita ketika aku pulang dengan pakaian dan kotor serta debu, TERIMA KASIH.

Untuk mengelap setiap barang yg aku sentuh supaya sentiasa bersih dan tiada kuman, TERIMA KASIH.

Untuk membasuh pakaianku yg busuk dengan peluh ku, TERIMA KASIH.

Untuk melemparkan senyuman dan salaman ketika aku pulang dr kerja, TERIMA KASIH.

Untuk memasak lauk kegemaranku yg kau sangka aku tidak suka, TERIMA KASIH.

Untuk mengingatiku dan menulis surat yg tidak bisa aku balas, TERIMA KASIH.

Untuk menjadi adik yang sangat aku sayangi, TERIMA KASIH.

Untuk segalanya yang kita tempuhi, suka mahupon duka, TERIMA KASIH.

Adikku sayang..

sekiranya engkau disunting seseorang..Biarkan pakcik kita menjadi walimu..Kerana aku mungkin sudah tiada..

Bahagiakanlah dirimu..Kerana itu yg aku mahukan..Jagalah suamimu dan jangan kau ingkarinya..

Salam sayang sedalam-dalamnya,

Abang.”

Di rumah pusaka itu..Aku termenung bersama jernihan airmata yg mengalir..Lantas..Aku buka satu persatu hadiah yang dikatakan..

Semuanya berwarna pink..Dan semuanya di tulis nama aku dengan tulisan yg sangat indah..Ya Allah…Aku meraung sambil menatap hadiah itu..

Ya Allah..dimanakah dapat ku cari insan semulia abangku.

Kegigihan rakyat Jepun patut dicontohi umat Islam

MENAKJUBKAN apabila melihat bagaimana negara Jepun yang dilanda gempa bumi pada 11 Mac 2011 yang memusnahkan sama sekali bandar Tohuku, Miyoko dan Iwate di kepulauan Honshu kini pulih sepenuhnya malah lebih baik daripada sebelum malapetaka itu melanda.

Peristiwa yang sangat menyayat hati itu telah mengorbankan tidak kurang daripada 30,000 nyawa rakyat Jepun dan harta benda yang musnah adalah dianggarkan ratusan bilion ringgit.

Bagaimana dan macam mana Jepun dapat mengatasi segala bencana alam itu tidak sampai pun enam bulan adalah begitu mengkagumkan kita?

Itulah contoh terbaik untuk kita ambil sebagai iktibar kerana bangsa Jepun ini sangat dihormati oleh masyarakat dunia yang sungguh berdisiplin, tabah, cekal dan yang paling penting adalah amanah dan sikap patriotik mereka kepada tanah air.

Baru-baru ini dilaporkan ratusan juta yen dan barang kemas dan segala barang yang berharga bernilai ratusan juta dolar Amerika itu dikembalikan oleh masyarakat prihatin tempatan yang berpegang kepada amanah dan jati diri yang kuat.

Begitu juga apabila bantuan kemanusiaan terlewat sedikit sampai, walaupun mereka ini nampak agak kebuluran mereka masih mampu mendisiplinkan diri beratur mengikut giliran untuk mendapatkan makanan tanpa merungut dan berebut-rebut sebagaimana lazimnya berlaku di negara-negara lain.

Kalau diamati itulah tuntutan ajaran Islam yang sebenarnya. Walaupun rakyat Jepun bukan beragama Islam tetapi seolah-olah mereka ini mengikuti cara disiplin, tabah, cekal, amanah dan rasa cintakan tanah air sebagai prinsip hidup mereka.

Selain itu rakyat Jepun adalah pentingkan kebersihan dan terkenal sebagai bangsa yang gigih kuat bekerja dan selalu tepat pada segala jadualnya.

Tidak hairanlah mengapa Jepun kini adalah sebagai sebuah negara yang maju ke depan kerana kekuatan disiplin mereka.

Saranan supaya negara Malaysia pandang ke timur yang diperkenalkan pada zaman Tun Dr. Mahathir itu patut diteruskan lagi dengan kita secara serius mempelajari rahsia dan formulanya.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya merujuk lebih mendalam lagi rahsia yang ada di dalam ayat-ayat suci al-Quran yang mempunyai 1001 rahsia kunci kejayaan itu. Kita mampu merealisasikannya jika kita usahakan bersungguh-sungguh ke arah itu.

Some advice from my adopted sister

Family is a commitment. If you value time to be on your own, then you should not indulge in family commitments. What is life without family? And what is family without commitments? All these are intertwined with one another. Me? I pray to Allah that I find the happiness that I am searching for. If everyone knows everyone has a heart, then life will be smooth sailing..

Marzuki, life is full of challenges n constraints. The brave, courageous, people with strong mindset, positive attitude can go through life’s hurdles easily and effortlessly. NO PAIN, NO GAIN n NO ONE SAID THAT LIFE IS A BED OF ROSES. We got to believe in Allah and ourselves to be winners. So let’s pray to Allah for His Blessings…

No shouting

ONCE a professor asked his students: “Why do we shout in anger? Why do people shout at each other when they are upset?” The students thought for a while before one of them said: “We shout because we lose our calm.”

“But why shout when the other person is just next to you? Isn’t it possible to speak to him or her with a soft voice?”

The students gave various answers, none of which satisfied the professor.

Finally he explained: “When two people are angry with each other, their hearts distance. To cover that distance they must shout to be able to hear each other. The angrier they are, the louder they will have to shout to hear each other through that great distance.”

Then he asked: “What happens when two people fall in love? They don’t shout at each other but talk softly. Why? Because their hearts are very close. The distance between them is very small.

“When they love each other even more, what happens? They do not speak – they only whisper and get closer to each other in their love.

“Finally they do not even need to whisper. They only look at each other, that’s all. That is how close two people are when they love each other.”

So, when you argue, do not let your hearts get distant or say words that distance each other even more, or there may come a day when the distance is so great you will not find the path back to each other.

4 Petanda Anda Telah Bersedia Untuk Berkahwin

Perkahwinan merupakan sesuatu yang indah bagi setiap insan di dunia ini. Semua memang nak kahwin. Betul tak?

Hidup berumahtangga merupakan suatu pengalaman manis yang berlaku dalam sejarah lakaran hidup anda. Tapi adakah anda benar-benar tahu dan yakin yang anda telahpun bersedia untuk memulakan ikatan perkahwinan tersebut? Bagaimana anda boleh mengetahui tanda-tanda yang anda telah bersedia untuk melayari bahtera perkahwinan tersebut?

Dalam artikel kali ini saya akan kongsikan bersama anda 5 petanda yang jika anda sedang laluinya ataupun ianya terdapat dalam diri anda, anda memang dah sedia nak kahwin. “Best woo kawin” bak kata sesetengah orang yang dah berkahwin..heh 🙂

Petanda 1: Rela Berkongsi

Rela berkongsi bermaksud anda bukan hanya sanggup dan telah bersedia untuk berkongsi kasih, sayang dan cinta diantara anda berdua.

Tetapi, ia jauh meliputi lebih banyak aspek dalam kehidupan seharian anda. Aspek-aspek yang dimaksudkan adalah seperti wang, perasaan, masa, pendapat, harta-benda, rumah, makanan, dan lain-lain perkara dalam kehidupan seharian anda.

Petanda 2: Boleh Berfikir Secara Terbuka

Kadang-kala, ketika anda melayari bahtera rumahtangga anda, perselisihan pasti akan terjadi. Justeru itu, anda haruslah berfikiran terbuka dan boleh berbincang dengan baik dan tenang sesama anda berdua ketika sesuatu perselisihan itu berlaku.

Mungkin punca perselisihan anda berdua hanyalah kerana perkara-perkara remeh. Jika anda berfikiran terbuka dan boleh menerima kesilapan diri masing-masing, perjalanan hidup berumahtangga anda pasti lebih mudah dan berjalan dengan lancar.

Petanda 3: Anda Boleh Menjawab Soalan “Kenapa Aku Nak Kahwin” Dengan Baik

Perkahwinan bukanlah suatu perkara yang boleh dibuat main-main. Seumur hidup, sekali je kahwin ni. Beberapa persoalan yang perlu anda tanya diri anda sendiri sebelum berkahwin adalah seperti:

* Mengapa anda perlu berkahwin?
* Adakah kedua-dua belah pihak keluarga anda berdua boleh menerima anda berdua untuk berkahwin?
* Apakah yang ingin anda berdua capai dalam hidup setelah berkahwin untuk jangka masa panjang?

Jika anda boleh menjawab soalan-soalan tersebut dengan baik, maka memang telah terbuktilah anda berdua telah bersedia untuk berkahwin.

Petanda 4: Sanggup Bertolak Ansur

Anda berdua boleh bertolak ansur jika sesuatu pilihan atau keputusan kritikal perlu dibuat. Ada juga kadang-kala anda berdua akan berselisih faham. Jika perkara tersebut berlaku, salah-satu pihak harus beralah dan bertolak ansur. Jangan ikutkan sangat ego anda.

Petanda 5: Bersedia Menerima Sifat Dan Tabiat Pasangan

Memang kita perlu akur, ketika bercintan-cintun dulu, semuanya indah-indah dan baik-baik belaka. Bak kata orang, nak control macho la (kalau yg lelaki) atau nak control cun bagi yang perempuan.

Setelah berkahwin nanti, sifat-sifat atau tabiat-tabiat yang selama ini tersembunyi dan tidak ditunjukkan secara terus ketika bercinta dulu, harus anda terimanya dengan hati yang terbuka. Memang tiada sesiapa pun yang sempurna di dunia ini. Pasangan anda pasti mempunyai kekurangannya yang tersendiri.

Begitulah beberapa petanda jika ianya telah muncul dalam diri anda, usah teragak-agak untuk hantar rombongan meminang (bagi yang lelaki) atau cepat-cepat suruh kekasih anda belikan cincin tunang (bagi gadis).