7 ‘C’ Sebab SUAMI BENCI ISTERI (dari Dr Fadzilah Kamsah )

Tips 7 ‘C’ Sebab SUAMI BENCI ISTERI dari Dr Fadzilah Kamsah ini saya kongsikan untuk renungan kita bersama.

Semoga BERMANFAAT untuk kita semua…

=================================

C1. CABAR

Isteri ni kalau bergaduh dengan suami mulalah kata, “Kalau awak berani cubalah [cabar suami cari perempuan lain]!” Dr Fadillah kata JANGAN CABAR SUAMI … nanti suami buat betul-betul isteri juga yang putih mata …

C2. CABUL

Perbuatan dan kata2 isteri yang tidak sopan (isteri hilang sifat malu) seperti keluarkan kata2 yang tidak baik pada mertua …

C3. CELUPAR

Celupar ni suku-sakat cabul juga. Isteri selalu cakap yang kotor, mungkin kadang2 terlepas cakap …

C4. COMOT

Isteri bila nak keluar rumah saja barulah nak comel berhias tapi kat rumah comot. Suami pula di opis dok nampak orang lain je… Ada isteri kata – mekap untuk suami, …. tapi kat rumah tak mekap pun!

C5. CEMBURU

Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan … sikit2 dok telefon suami kat opis. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yang bukan2 …

C6. CEREWET

Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat.

C7. CINCAI

Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak. Anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi …

7C ni lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya …

Berpelajaran tinggi hingga ke PhD pun…belum tentu tinggi akhlaknya.

Tapi kita ni insan yg mudah lupa dan lalai … ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami dan keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 7C tu ….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s