RUMAH SEMI-D (SEMPENA HARI IBU)


Baru seminggu pindah rumah baru
Hati emak seronok Tuhan je yang tahu
Mana nak sangka belajar takat menengah satu
Dapat pulak beli rumah besar macam tu

Lantai marmar berkilau-kilauan
Dari dapur memancar-mancar sampailah ke depan
Perabot baru abah dah belikan
Perabut lama bagi kat kawan-kawan

Atap genting kelabu pekat
Silingnya pulak kuning pucat
Dinding baru cat berkilat
Warna pilihan beige nak dekat coklat

Habis semua sudut emak hias
Dari pagi ke petang asyik mengemas
Yang kanan ke kiri, yang bawah ke atas
Semuanya emak pastikan cantik walaupun ringkas

Emak tersenyum sampai ke petang
Tengok rumah cantik penat pun hilang
Tapi adik pulak pantang ada peluang
Dapat je pensil mulalah nak membilang…!

Adik pulak baru pandai mengeja
Di mana ada tempat lapang di situ jadi mangsa
Kadang-kadang adik tulis entah apa-apa
Sampai kakak sakit perut tahan ketawa…!!

Emak selalu marah kat adik
Sebab pensil kakak panjang dah jadi pendek
Tapi adik pulak akalnya cerdik
Bila emak kejar terus lari masuk bilik…!

Selalu jugak emak pesan kat kakak
Jangan biarkan adik conteng rumah baru emak
“Kalau adik conteng rumah baru emak…,
Emak pukul adik sekali dengan kakak…!!”

Suatu hari emak balik dari pasar
Kakak menjerit sampai tekak nak terkeluar
“Emaakkk… adik conteng bilik luar…!”
“Habis tu kenapa engkau biar…??!”

Kakak tengok emak betul-betul marah
Emak capai rotan yang tersangkut kat bilik abah
Barang-barang yang dibeli emak biarkan bersepah
Emak cari adik yang belum tahu erti susah

Emak cari adik dengan rotan kat tangan
“Kalau aku dapat teruk aku kerjakan…!!”
Kakak tengok timbul rasa kasihan
“Emak, kalau jumpa adik janganlah diapa-apakan…”

“Ahhh… engkau apa tahu…?!!
Celik-celik mata mintak duit nak beli buku
Engkau tahu tak betapa susahnya aku dulu…
Jangankan rumah banglo, rumah kos rendah pun belum tentu…!”

“Emak… kesiankanlah kat adik
Dari tadi menangis tunggu emak balik
Janganlah dipukul, janganlah dijentik
Kalau dinding kotor nanti kami bersihkan balik…”

Emak tak hirau rayuan kakak
Dengan hati yang marah teddy bear atas lantai emak sepak
Cadar dan langsir semuanya emak selak
Rupa-rupanya adik sembunyi dalam kotak…!

“Oooo… kat sini rupanya engkau sembunyi ya…?
Orang jerit panggil kau buat-buat pekak je…
Mana satu tangan yang suka buat kerja sia-sia…?
Meh sini aku pukul, biar dia rasa…!!”

Emak pulas telinga kakak dan adik tarik masuk bilik
Emak suruh kakak tunjuk mana satu dinding yang dah jadi tak cantik
Kakak rasa menyesal sebab tadi dialah yang ajar adik
Kakak dapat rasakan lepas ni teruklah diorang kena titik…!!

Sampai dalam bilik kakak tunjuk dinding yang adik conteng
Emak terdiam sampai kakak dan adik naik pening
Tadi emak marah sangat sampai suara macam kucing
Kali ni mata emak berlinang tengok tulisan adik kat dinding…!

Emak peluk adik dan kakak dengan perasaan yang sebak
Sebab marah adik dan kakak tanpa periksa, tanpa semak
Kat dinding adik tulis “SELAMAT HARI IBU, KAMI SAYANG EMAK,
Daripada anak-anak emak, ADIK DAN KAKAK…!!!”

Airmata emak tak tertahankan lagi
Berjurai bergenang membasahi pipi
Barulah kini emak sedari
Betapa berharganya kasih-sayang anak daripada RUMAH SEMI-D…

SELAMAT HARI IBU

By: RKA 2002

2 thoughts on “RUMAH SEMI-D (SEMPENA HARI IBU)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s