Cikgu dulu dan cikgu sekarang


Terlalu banyak beza cikgu dulu dan cikgu sekarang;

1) Cikgu dulu dihormati tapi cikgu sekarang ditakuti oleh anak murid.

2) Cikgu dulu panggil anak murid dgn murid2 semua tapi cikgu sekarang panggil anak murid awak semua mcm kawan2 ofis aje.

3) Cikgu dulu motivate anak murid yg lemah tapi cikgu sekarang grading terus, tak boleh membaca masuk kelas akhir @ tempat duduk dlm kelas belakang sekali.

4) Cikgu dulu cari rezeki dgn mengajar saja tapi cikgu sekarang byk commitment luar sampai nama anak murid pun tak ingat.

5) Cikgu dulu merupakan ibubapa juga @ tempat rujuk tapi cikgu sekarang habis sekolah habis cerita le.

6) Dulu, anak murid bebas pilih tempat duduk, sekarang cikgu tetapkan duduk sebelah lelaki, alasan mudah supaya murid senyap tapi dari perspektif Islam mana boleh lelaki perempuan duduk sebelah menyebelah.

Itulah pengalaman saya dlm situasi pembelajaran anak sekarang.

6 thoughts on “Cikgu dulu dan cikgu sekarang

  1. saya setuju dengan artikel ini..kepada guru yg tak buat mcm tu jgn berkecil hati. ambil sebagai iktibar…kalau nak cerita benda yg tak sepatutnya guru buat memang banyak..diharap guru jgn hilang fokus dlm mendidik anak bangsa.fokus..fokus..

    paling setuju. no 3. kalau kelas terbaik semua cikgu pulun nk maintain grade student. kalau kelas corot cikgu buat tak kisah sangat, kalau merosot pun tak apa, sapa nak marah kan, itukan kelas corot.Kalau dibagitahu pada guru nanti anak kita jadi mangsa.(sory emo plak..ini pengalaman sendiri dlm menagani anak disekolah)

  2. @TK betul tu TK, sy x nafikan kdg2 sy hilang semangat bila mengajar kelas yg tercorot di tingkatan 5 ni. Terpaksa guna sukatan UPSR kpd mrka. kalau tak, mrka x boleh ikut. Sabar je la janji mrka belajar sesuatu. Saya mengajar Bahasa Inggeris….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s