Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Haram
– Kepala berbentuk ‘V’.
– Bentuk badan mirip torpedo.
– Badan berwarna hitam berkilat.
– Bahagian bawah badan berwarna putih melepak.
– Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning.
– Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak.

Halal

– Kepala berbentuk ‘U’.
– Bentuk badan tirus.
– Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat.
– Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu.
– Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan.
– Digoreng tidak meletup.

20 thoughts on “Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

  1. alamak…saya suka makan ikan keli kat kedai… dah selamat dimasak takley beza la…cemana ehh???

    tapi kalo nak masak sendiri lepas ni saya akan lebih berhati2..

  2. riz tak makan ikan keli daddy…………
    anak2 buah riz di kuala lumpur gemar benar makan ikan keli masak sambal……………
    entahlah riz tgk ikan keli tuh pun memang tak ada selera nak makan……………….
    apa yang sedap ek makan ikan keli????

  3. betul tu nina. kalau dah dimasak di kedai takkan le kita nak tanya makcik kedai tu. nanti dia pandang semacam je. kalau kat umah ok la……….

  4. Salam ziarah, minta lalu ye tuan rumah….
    Sebagai pengguna muslim, tentunya produk halal adalah pilihan utama kita…disamping dapat membangunkan ekonomi umat Islam itu sendiri. Salah satu produk keluaran muslim adalah produk keluaran HPA Industries Sdn. Bhd. Lebih 300 jenis produk termasuk barangan kesihatan, penjagaan rumah, makanan harian dsbnya. Untuk maklumat lanjut, sila layari http://www.duniaherba.net/nabil0503. Anda boleh mendaftar secara online. Ingat…Produk halal adalah tanggungjawab bersama..lu pikirlah sendiri.

  5. tengok le body maza camner! sy taruh pic dlm facebook, ada kwn2 kata body sy serupa bung… x sesuai sungguh! bila maza nak approve friend request saya?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s