Hargailah Isteri Anda

Mulianya seorang isteri disisi Allah….
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak.
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka…….
Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan…. jadi ‘kilang ‘ manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh… 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Bila dah bersalin tu, susukanlah anak. Jgn takut “kendur” atau menggelebeh pulak..
Si suami pulak, jgn la berebut dgn anak utk menyusu pulak…. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah, tapi bila dah habis cuti tu…. layanlah suami..”offer” lah pada suami. Nabi bersabda : berjimak dgn isteri itu pahala …jangan buat deekkk jeee, Jangan buat alasan itu dan ini pulak…..ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih…
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang…. sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..
Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?
Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.
Di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Allah keatasnya jua.
Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Di dunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.
Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat di dalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.
Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki..
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki..
Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki),
lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita, dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.
Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.
“Wahai Tuhan…
ku tak layak ke syurgaMu …
namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu…
kamilah hamba yang mengharap belas dariMu …..
“Ya Allah…
jadikanlah kami hamba2 Mu yang bertaqwa …
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun
yang telah meninggal dunia”……
Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah..
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi
nilai kalimah ‘Laa ilaaha illalLah’ ini.
Rasulullah saw bersabda (mafhumnya) : “Wahai manusia! Ucaplah ‘Laa ilaaha illalLah’, kamu pasti berjaya!”
Marilah kita ucapkan kalimah ini:
“Laa ilaaha illallah!” x 10

Wallahua’alam……

9 thoughts on “Hargailah Isteri Anda

  1. salam daddyzuki,
    tq sharing nasihat ni..
    alhamdulillah.. ku lahir sebagai seorg wanita
    namun ku tak lengkap sepert di atas…

    ku tetap wanita yg kuat dan tabah

  2. salam akak… x siapa yg sempurna di dunia ini. tapi kita semua harus melakukan yg terbaik di dlm apa jua bidang. InsyaAllah.

  3. Di dalam al quran , Allah telah membuat perumpamaan isteri yang baik dan jahat …..Allah telah menjadikan contoh isteri Nabi Luth as dan isteri Nabi Nuh as sebagai misalan isteri yang jahat dan derhaka sedangkan contoh isteri yang baik Allah SWT telah meletakkan isteri Firaun Laknatullah sebagai misalan isteri yang baik……….Surah Al Tahrim (yang mengharamkan)………….renung2kan…………

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s